Over Panta rhei
Integraal Kindcentrum
Onze scholen zijn elk onderdeel van een Integraal Kindcentrum (IKC). We bieden binnen het IKC één doorgaande lijn voor kinderen van 0 tot 13 jaar.
Het IKC biedt naast onderwijs ook dagopvang, peuteropvang en voor-, tussen- en naschoolse opvang aan.
Kinderen kunnen er spelen, zich ontwikkelen, leren en ontspannen.
Binnen het IKC werken we met één pedagogische visie en begeleiden we kinderen als zij hun talenten ontdekken en hun kwaliteiten ontwikkelen.
Visie
In het afgelopen schooljaar hebben we met elkaar de kernwaarden vertaald in een conceptvisie. Komend schooljaar ronden we dit missie/ visietraject af en de uiteindelijke visie dient voor ons als basis voor het verder te ontwikkelen beleid. Tot dit traject afgerond is werken we vanuit onderstaande visie.
Pedagogische dimensie: Zelfvertrouwen
In het Integraal KindCentrum (IKC) benaderen we kinderen op een positieve manier. We spreken er hoge verwachtingen uit en stimuleren en bemoedigen de kinderen. We leren hen sociale vaardigheden aan; leren hen samen te werken en samen te leven. We helpen de kinderen zich te ontwikkelen tot een zelfstandig en zelfredzaam individu. Hierdoor wordt het vertrouwen in eigen kunnen versterkt. Kortom: we leggen de basis voor goed burgerschap.
Opvoedkundige en Onderwijskundige dimensie: Aansluiting
We organiseren een rijke, stimulerende en toekomstgerichte leef- en leeromgeving, waarbij we ons richten op een benadering die aansluit bij de persoonlijke mogelijkheden van elk kind. Het doel is de ontwikkeling van kinderen van 0-13 jaar een meer gepersonaliseerd en gevarieerd karakter te geven.
Maatschappelijke dimensie: Communicatie
Het IKC staat voor een open en effectieve communicatie met het totale netwerk rond het IKC waaronder ouders, bestuur en externe instellingen. Ouders worden gezien als educatieve en pedagogische partners van het IKC.
Professionele dimensie: Ontwikkeling
We werken in een omgeving waarin we het IKC verder ontwikkelen door deelname aan ontwikkelteams waarin we onszelf professionaliseren door onder andere scholing, collegiale consultatie en feedback geven aan elkaar.
Ons schoolklimaat
Voor ons is een goede sfeer op school van groot belang. Het is belangrijk dat kinderen met plezier naar school gaan en zich op school thuis voelen. We verwachten van leerkrachten dat ze open en warm naar kinderen en hun ouders zijn. Leerkrachten en ouders hebben geregeld contact. We houden u graag op de hoogte van de sociale ontwikkeling van uw kind(eren). Van u, de ouders, verwachten we dat u ons op de hoogte houdt van het wel en wee van uw kind(eren).
Open voor iedereen
We zijn een openbare school in een dynamische en veranderende wijk. We vinden het belangrijk dat iedereen, met welke achtergrond ook, zich welkom voelt op onze school.
Daarom maken alle kinderen bij ons kennis met verschillende levensbeschouwingen en is er veel aandacht voor de ontwikkeling van sociale vaardigheden.
We leren kinderen waar te nemen hoe verschillende achtergronden tot anders denken en anders handelen kunnen leiden. Zo wordt het ook makkelijker je eigen inzichten en opvattingen te ontwikkelen. Als je weet wat de ander beweegt, kun je beter met elkaar samenleven!
Gezonde school
Onze kindcentra voeren sinds 2014 het vignet "Gezonde school". Dat betekent dat we kinderen op school stimuleren gezond te eten, gezond te trakteren en dat we veel sportieve activiteiten aanbieden. Daarnaast stimuleren we gezonde voeding. Eenmaal per week drinken we voornamelijk water en we vragen u tweemaal in de week fruit mee te geven aan uw kind(eren). Bij de opvang hebben we een actief voedingsbeleid. Voor meer informatie kunt u hiervoor bij de opvang terecht. Voor de traktaties met verjaardagen vinden wij het belangrijk dat de hoeveelheid niet te groot is en dat de traktatie (deels) gezond is.